MUSEU DE L'INSTITUT CATALÀ DE PALEONTOLOGIA
Apropa’t a la Paleontologia!
Sigues paleontòleg per un dia! Avui investigues tu!

Podràs descobrir els secrets dels fòssils i viure una experiència interactiva a través d’una exposició molt innovadora.

Imatge d'una de les activitats de l'estiu paleontològic.

Sota el lema “Avui investigues tu!” es pretén acostar el infants i joves al món de la investigació en paleontologia, al seu vocabulari i tècniques. A més, hi ha el projecte de crear altres activitats no regulars dirigides a públic general aprofitant dates assenyalades o esdeveniments relacionats amb la paleontologia.

Farem de científics, coneixerem alguns dels fòssils que s’han trobat a Catalunya, València i les Balears i mirarem de descobrir el màxim de coses que puguem sobre ells. Com eren? Com vivien? Què menjaven? A través dels tallers, que cobreixen totes les etapes educatives, volem apropar-vos al passat, a diferents èpoques i períodes on coneixereu, de ben segur, animals sorprenents.

Treballem amb materials diversos: fotografies impactants, rèpliques de fòssils i eines audiovisuals o multimèdia. Totes les aules taller estan equipades amb els materials més moderns.

En tots els tallers oferim una introducció a la paleontologia, amb les múltiples disciplines que hi participen, i us plantegem un problema que heu de resoldre referent al fòssil que investigueu.

Hi ha tallers adaptats per fer-los als centres educatius i n’hi ha d’adaptats a infants i joves amb necessitats educatives especials. Cal consultar-les.

Les activitats van dirigides a grups organitzats i es realitzen en els següents horaris:

-Dimarts a divendres, matins de 9h a 13 hores
-Dissabtes i diumenges, de 11h a 13 hores

Totes les activitats duren aproximadament una hora.

Aquest programa regular s’inicia amb un total de 10 tallers que cobreixen totes les etapes educatives, des de l’educació infantil fins el batxillerat i graus superiors, més un taller pensat per famílies i visitants individuals de cap de setmana.

Podràs descobrir els secrets dels fòssils i viure una experiència interactiva a través d’una exposició molt innovadora.

Al museu hi ha com a protagonistes els investigadors, autèntics motors del funcionament del centre. D’aquesta forma passem de mostrar objectes a mostrar processos, amb el convenciment que el visitant pot empatitzar amb l’investigador, posant‐se al seu lloc i vivint en primera persona el procés de la recerca.

D’aquesta manera i emprant els interactius com a vehicle conductor, els visitants reproduiran el procés de la investigació, passant per les cinc etapes de treball del paleontòleg: excavació, preparació del fòssil, investigació, publicació i difusió.

El principal repte per a l’usuari serà resoldre un cas real, amb el que haurà de treballar virtualment a partir d’algunes evidències que se li proporcionaran.

En total s’ofereixen 4 casos d’estudi diferents: el primat fòssil Pau, el Pierolapithecus catalaunicus; una musaranya fòssil, Beremendia fissidens; un titanosaure dels Pirineus, representant dels darrers dinosaures del planeta i un bòvid endèmic de les Illes Balears, el Myotragus balearicus.

Quatre peces singulars

En la nova exposició, i amb una finalitat especialment divulgativa, es mostren quatre reconstruccions a partir de les troballes fòssils en diferents excavacions ens les que han participat investigadors de l’ICP.

1.‐ El Titanosaure, el nou dinosaure del museu. És una reconstrucció que parteix d’un fèmur del Jaciment Molí de Baró, excavat l’any 2002. Aquest dinosaure substitueix l’antiga rèplica d’esquelet de Triceratops, molt apreciat pels visitants del museu i el conjunt dels sabadellencs, tot i no ser representatiu de les trobales i la investigació de l’ICP. En aquesta nova etapa, l’ICP aposta per mostrar la recerca real que es duu a terme al centre.

2.‐ En Pau, el Pierolapithecus catalaunicus. Una de les troballes més emblemàtiques de l’ICP i font de recerca i reconeixement de l’institut. Va ser descobert en les excavacions d’Els Hostalets de Pierola, l'any 2002, i batejat com a Pau perquè va ser presentat públicament el novembre de 2004, moment en el que es produïren les grans manifestacions contra la guerra d’Irak. Es tracta d’una troballa única, perquè el conjunt fòssil inclou una cara gairebé completa i bona part de l’esquelet. Tot plegat una vuitantena d’ossos.

3.‐ En Jordi, l’Hispanopithecus laietanus. Excavat a Can Llobateres durant els anys 90 del segle passat.

4.‐ El Myotragus balearicus. És una peça que mostra alguns dels descobriments més recents del grup de recerca de Paleobiologia de l’ICP. Gràcies a una línia de treball molt innovadora, que fa ús de tècniques paleohistològiques, s’ha pogut inferir la fisiologia d’una espècie extinta, com és el Myotragus –un bòvid endèmic de les Illes Balears, similar a una cabra.

Les reproduccions són obra d’en Ramon López, de Quagga. Aquest biòleg i escultor ha treballat de la mà amb els investigadors de l’ICP. Tot partint d’un primer dibuix, es treballa sobre maquetes de cartró per obtenir una reproducció realista de l’animal que es fonamenti en el coneixement científic que tenim fins ara. A partir d’aquí es treballa el model a mida real, que també és supervisat pels investigadors que participen en tots els detalls: color de la pell, mida de les ungles, forma i color dels ulls, etc.

El paisatge català en l’època dels dinosaures

En la primera planta de la zona expositiva el visitant pot endinsar‐se en com era el paisatge català quan els dinosaures dominaven aquestes terres. Es tracta d’un audiovisual interactiu, que es basa en tècniques dels jocs multimèdia, i que ens permet veure els dinosaures que hem anat descobrint en diferents jaciments en el que va ser el seu hàbitat.

ACTIVITATS

ARRIBA L’ESTIU I SORTIM D’EXCURSIÓ!: Us convidem a redescobrir el Ripoll.
El dissabte caminarem al voltant del riu Ripoll per descobrir la importància que ha tingut en la paleontologia i acabarem el matí davant d’una beguda, parlant de fòssils i ciència.
El diumenge us oferim el taller familiar “Els més petits de tots”, adreçat a nens i nenes de fins a 6 anys.
16 i 17 de juny

TEMPS DE VACANCES: Apunta’t als casals de l’ICP!
Durant les vacances podràs gaudir dels nostres casals, que ofereixen activitats sobre paleontologia per passar-ho bé aprenent i descobrint!
26 de juny a 27 de juliol


Tots els diumenges, visita guiada al Museu de l'ICP

- Els diumenges l'ICP et proposa fer una visita guiada al Museu, que et permetrà descobrir espais normalment tancats al públic, com són la col·lecció de l'ICP o la sala de realitat virtual. La visita dura una hora i comença a les 11:30.

- També podeu fer una visita guiada en un altre moment,, en companyia d'amics i família.

- Per molts (Milions) d'Anys: celebra el teu aniversari al Museu de l'ICP

Sabies que la Terra té més de 4.500 milions d’anys? Vols celebrar el teu aniversari d’una manera ben diferent? Fer un any més ja no serà cansat o avorrit si ho pots fer en companyia d’animals sorprenents que van viure fa molts anys. No ho dubtis, el Museu et desitja: Per molts milions d’anys!!

Posa't en contacte amb nosaltres ( 93 726 1769) i organitzem la teva festa plegats!

Tallers per famílies i grups organitzats

Durant el cap de setmana, o qualsevol altre dia que us vingui de gust, podeu venir al Museu de l'ICP i fer el vostre taller a mida.

Tots els tallers duren aproximadament una hora i caldrà fer sempre reserva prèvia. Els tallers tenen un preu establert de 3 € per persona si el grup és prou nombrós.

Els dinosaures dels Pirineus.

Mitjançant el treball amb rèpliques de fòssils aprendrem un munt de coses de la vida dels dinosaures que van viure en el que ara és el nostre país. Dirigit a infants d’entre 5 i 10 anys.

Què podem esbrinar d’un fòssil?

Amb l’ús de petits jocs, aprendrem la forma d’investigar dels paleontòlegs i descobrirem alguns animals extingits força curiosos. Dirigit a infants d’entre 3 i 6 anys.

Els més petit de tots

A través de la lectura d’un conte, descobrirem què són els micromamífers, quin interès tenen pels paleontòlegs i en coneixerem alguns de ben curiosos, tan actuals com fòssils. Aquest taller està adaptat a infants amb discapacitats visuals. Dirigit a infants d’entre 3 i 6 anys.

Urpes, ungles o peülles -Nou-

A partir del coneixement del propi cos, compararem el nostre esquelet amb el d’altres animals (dinosaures i mamífers) per veure similituds o diferències.

Agafem els guants.

Què es un fòssil? Com fossilitza? Com es treballa al laboratori de preparació? Taller manual per crear el nostre fòssil o endur-nos la nostra rèplica. Dirigit a infants fins a 10 anys.

.
COM ARRIBAR-HI

Museu de l'Institut Català de Paleontologia

Escola Industrial, 23

08021 Sabadell

 

 

.
..
HORARIS

De dimarts a divendres: de 10 a 13 hores i de 17 a 20 hores

Dissabtes: d'11 a 14 hores i de 17 a 20 hores

Diumenges: de 10 a 14 hores

Dilluns i festius: TANCAT

PREUS

L’entrada general és de 3 Euros, malgrat que hi ha descomptes per a diferents col∙lectius.

Hi ha també una visita gratuïta, que permet fer un cop d’ull a l’exposició, sense gaudir però de la visita interactiva ni d’altres espais interactius.

Centre adaptat a les persones amb discapacitat.

(rampa d’accés, ascensor, passadissos amples i eliminació d’esglaons, per persones
amb mobilitat reduïda, caràcters grans i bon contrast, per persones amb visibilitat reduïda,
audiovisuals subtitulats i bucle magnètic en els espais públics, per persones amb
audició reduïda)

Aules Didàctiques