RUTA DE L’AIGUA I LA PEDRA A COLLBATÓ

RUTA DE L'AIGUA I LA PEDRA A COLLBATÓ

Descobriu Collbató seguint la Ruta de l’Aigua i la Pedra Seca

Ruta de l’aigua i la pedra a Collbató. Feu un passeig per Collbató tot seguint l’itinerari de l’Aigua i la Pedra Seca, descobrint antigues construccions, escales misterioses, fonts amagades i altres indrets curiosos de l’entorn del poble.

Durant aquest recorregut podrem descobrir l’art de la pedra seca, el qual consisteix en encaixar i fixar les pedres entre elles com si fos un puzle, sense necessitat d’utilitzar morter.

PUBLICITAT

Una orografia molt complicada amb forts pendents i una terra molt pobre va portar als nostres avantpassats a transformar el paisatge.

Dissenyant un simple, però molt eficient i barat, sistema de construccions de pedra, per tal d’aconseguir terres fèrtils a partir de la creació de terrasses artificials on conrear-hi la triada mediterrània (cereals, olivera i vinya), així com la creació d’una xarxa hídrica que garantia la captació d’un bé tant escàs com preuat com és l’aigua.

• Distància: 5.6km (recorregut circular)
  • Desnivell: 200m
  • Horari: aproximat 2-3h
  • Dificultat: Fàcil.
  • Comentaris: El camí transita per pistes i corriols majoritàriament senyalitzats.
  • Nomes trobarem una forta baixada en el corriol cap a la Font Closa.
  • Atenció especial en el tram de carretera i els penals d’abella propers al Camp de Tir.

A més, us proposem un joc d’investigació. Mentre realitzeu la ruta heu de tractar de trobar, identificar o veure diferents punts descrits en un full de control els quals puntuen segons la seva dificultat d’ésser descoberts.

Descripció del recorregut

Podem iniciar l’itinerari a la Plaça de l’Era de Collbató on es troba l’oficina de Turisme i un panell informatiu de la ruta, així com també a l’Ermita de la Salut, on hi ha un àrea d’esplai amb  taules de picnic i barbacoes i d’es don s’accedeix a les Coves de Salnitre on es realitzen visites guiades.

0:00h: Plaça de L’Era.
Agafem el passatge Blancafort (peatonal) que pujant unes escales ens portarà fins al carrer Pau Bertran, on haurem de trobar el primer punt puntuable: el Molí de l’Oli.

Just aquí trobarem un pal indicador on prenem la direcció “Montserrat per les Coves de Salnitre”, tot seguint el GR 172.

El camins GR o de gran recorregut són aquells que tenen mes de 50km i que estan senyalitzats amb marques de pintura blanques i vermelles. En aquest cas, el GR 172 ens portaria fins La Mussara a Tarragona, tot fent una volta per la Muntanya de Montserrat.

0:05h: Mirador.
Ens incorporem al carrer de la Salut on de seguida trobarem un bonic mirador. Aquí  haurem d’albirar un dels punts mes ben puntuats del recorregut: El Gat de Montserrat.

Repasseu la silueta de la muntanya i potser podreu veure’l prenent el sol.
Seguim tot el carrer de la Salut, direcció a l’est, trobant marques del GR, tot deixant a un costat diverses arcades que uneixen els diferents carrers.

0:10h: Panell indicador.
Al final del carrer de la Salut i fent cantonada amb el carrer del Castell, trobarem un panell indicador que ens dirigirà cap al Forn de Calç per un petit corriol.

Sortim del poble per aquest sender, punt d’arribada dels peregrins que recorren el  camí de Sant Jaume. Aviat trobarem tres arcades, envaïdes per la vegetació,  possiblement estances de l’antic castell en un indret amb unes vistes fantàstiques de la Muntanya de Montserrat.

0:15h: Carretera B-112.
En aquest punt podem seguir les indicacions cap les runes del Castell de Collbató (anar i tornar uns 20 minuts ) o travessar la carretera per seguir l’itinerari que ens dirigeix al Forn de Calç que podem veure just al nostre davant.

0:20h: Forn de calç.

Sabies que…?

El forn de calç era una de les poques indústries del poble a principis del segle XX. L’abundància de roca calcària va propiciar el desenvolupament d’aquesta activitat econòmica. Si mirem amb atenció, a banda dels forns podrem veure els turons del voltant esgarrapats: són les pedreres d’on s’extreia la roca per obtenir la calç, un producte molt utilitzat fins a mitjan segle XX, que s’usava per fer morter (ciment antic), per emblanquinar les parets, així com per impermeabilitzar cisternes o per tractar plagues en l’agricultura.

És divertit investigar aquest antic forn, tot pujant i baixant les diferents escales o endinsant-nos als seus pous.

A l’esplanada del forn de calç podem veure un pal de fusta, el qual seguirem en direcció als Saltadors d’en Rogent, tot seguint un petit corriol.

0:25h: Escales de gat.
Podem pujar a quatre potes per les curioses Escales de Gat per tal d’arribar a una pista.

Si tenim molt bona vista, des d’aquest punt podem intentar veure l’Ermita de Sant Joan entre les agulles de les Magdalenes de Montserrat.

Seguim la pista en suau pujada (cap a la dreta), prestant atenció de no passar-nos el següent cartell indicador que trobarem amagat entre la vegetació, a la nostra dreta, a escassos metres.

0:30h: Senyal indicador.
Abandonem la pista principal tot seguint les indicacions de la Serra de Gatells, endinsant-nos en un petit sender que en breu ens portarà fins una esplanada amb un nou pal indicador, seguim la indicació que ens guia a ma dreta. Val la pena girar-se i observar el paisatge que deixem a la nostra esquena des d’aquest punt.

0:45h: Senyal indicador.
Després d’una petita pujada, arribem a un collet, deixarem el camí carener tot girant a l’esquerra per un corriol ben planer, que ens permetrà veure de seguida les restes d’un antic hostal. Entre una abundant vegetació arribarem a la Barraca d’en Varela.

0:45h: Barraca d’en Varela.
Inspeccionant la barraca, podrem trobar la senyal que tot peregrí segueix per arribar fins a Santiago de Compostela, una vieira.

Arribats a la pista principal de nou, ens acostem a gran esplanada del Camp de Tir on sota uns pins trobem unes grans pedres on podem aturar-nos a descansar amb unes boniques vistes de la cara sud de Montserrat.

Des d’aquest punt podem tractar d’albirar les Coves de Salnitre.

Les vistes d’es d’aquest indret són molt maques, podem distingir Sant Salvador de les Espases i Sant Llorenç de Munt a l’horitzó.

0:50h: Senyal indicador.
En aquest cas, la senyalització ens indica la direcció on es troben els Saltadors d’en Rogent, però es tracta d’un camí perdut pel camp de conreu i l’abundant vegetació.

Ara sí ens tocarà utilitzar el nostre esperit aventurer per trobar aquesta antiga construcció.

Haurem de buscar la manera d’arribar a la part posterior del dipòsit d’aigua. Podem rodejar el camp de conreu per la dreta, tot deixant a la nostra esquerra els rusc d’abelles (aneu amb compte) i buscar, darrere del dipòsit, un petit corriolet que davalla uns metres fins trobar els Saltadors enmig de la densa vegetació.

1:00h: Saltadors d’en Rogent

Sabies que…?

Els saltadors de Cal Rogent era un dels berenadors més populars de Collbató, un espai obac amb unes espectaculars vistes. És propietat de la família Rogent, una de les famílies de la burgesia barcelonina il·lustrada, nissaga d’arquitectes i artistes, la qual fixa la seva residència d’estiueig a Collbató a principis del segle XX. Els saltadors són un dels exemples més curiosos de l’art de la pedra seca, més enllà de la seva funció pràctica hi ha una clara voluntat estètica, en la seva construcció. Les dos escales simètriques que s’uneixen a la porta d’una petita mina de captació d’aigua.

Retornem a l’esplanada del Camp de Tir i la barraca d’en Varela.

1:10h: Barraca d’en Varela
Seguim la pista principal amb marques del GR ara en direcció Collbató. Si estem atents, en uns minuts podem trobar la Bassa dels Senglars a la nostra esquerra, amagada entre l’espessa vegetació.
És molt fàcil trobar les empremtes dels senglars marcades al fang ja que en fer-se fosc, venen a remullar-se.

1:20h: Just damunt del Forn de Calç.
Seguim la pista tot baixant per damunt del Forn de Calç. Si tenim bona vista podrem veure un bonic pou d’aigua.

En aquest punt, podem refer el camí creuant la carretera i tornar al poble, o podem seguir…pels més intrèpids!

1:25h: Senyal indicador.
En un revolt molt pronunciat, veurem a la dreta  un cartell que ens dirigirà cap a la Font Closa, tot anant cap a l’est.

Seguim el corriol que en breu tomba a l’esquerra (atenció:  NO seguiu recte! No està senyalitzat ) per una forta baixada on s’insinuen unes escales.

1:30h. Font Closa
Seguim el corriol ignorant un trencall que ens porta cap a la Font de les Bonetes.
Seguim un mur de pedra on es poden distingir algunes falgueres. Les alzines, pins i roures ens faran una bona ombra.

Sabies que…?

Abans de l’arribada de l’aigua corrent a les cases, Collbató tenia un greu problema d’abastiment d’aigua, per aquest motiu, a banda de les basses que envoltaven el poble es va construir un sistema de fonts a la banda obaga de la serra. La Font Closa és una de les fonts-cisterna més importants i és la més ben conservada de la zona, fins i tot encara es pot apreciar el arrebossat de calç que impermeabilitzava la cisterna, i si mirem amb detall, a la part de la volta, es pot veure el negatiu de l’encanyissat que s’usava per fixar el morter al sostre, quan aquest era encara tendra.

1:40h: Carretera B-112
Haurem de resseguir uns metres pel lateral de la carretera, fins un nou cartell indicador que ens dirigeix cap a la Font de la Salut, tot endinsant-nos de nou per un petit corriolet.

1:50h: Font de la Salut.
Arribem a la bonica Font de la Salut, presidida per una gran plataner.

1:55h: Cruïlla
Retrocedim fins a la cruïlla on ens hem desviat per acostar-nos a la Font de la Salut i prenem ara el sentit que ens durà a l’ermita de la Salut. Passem per un pont frondós sota la carretera, resseguint la mateixa riera i en breu podrem divisar un cartell indicador que ens portarà al camí empedrat d’accés a l’ermita, tot creuant la carretera de nou.

2:10h: Ermita de la Salut.
Baixem de l’ermita pel cantó oposat per on hem arribat, tot seguint el camí que ens queda al marge dret de la seva entrada. En uns minuts arribarem a l’àrea d’esplai de la Salut.

2:15h. Àrea de Lleure.
Des d’aquest punt haurem d’utilitzar el nostre ingeni per trobar la Bassa d’en Romanyà. Molt a prop també podrem descobrir una bauma.
A primera hora del matí o última de la tarda,  acostant-nos a la posta de sol, es possible veure alguna cabra salvatge en les zones rocoses que envolten la Torrent Seca.

A l’àrea d’esplai hi ha servei de bar, taules de picnic i barbacoes.
Des d’aquest punt podem accedir, a peu, a les Coves de Salnitre en uns 25 minuts de pujada on es realitzen visites guiades.

Si optem per retornar al poble, ho farem desfent el camí fins a la carretera i agafant el sender senyalitzat que en 5 minuts ens situarà al nucli històric de Collbató.

A Collbató podrem dinar als diferents restaurants que trobarem al nucli històric o continuar l’excursió per un camí planer entre camps (uns 30’) fins la masia de la Vinya Nova, tot seguint les indicacions cap al Bruc des de la plaça del Racó del Ponis.

També existeix una hípica i mercat tots els diumenges. Tant a l’oficina de Turisme com al Slam Club s’ofereixen excursions i visites guiades per les rodalies de Collbató.

Punt Valor Descripció
Molí de l’Oli 10 Centre d’Interpretació on mitjançant plafons, fotografies i peces diverses s’explica la tradició olivarera i oliera de Collbató, des de l’Edat Mitjana fins els nostres dies
El Gat de Montserrat 80 Formació de conglomerat que el temps ha esculpit a Montserrat, i que es pot divisar tot seguint la silueta de la muntanya.
Forn de Calç 10 Als 3 forns circulars datats de la primera meitat del segle XX s’hi fonien les pedres calcàries per obtenir calç.
Escales de Gat 20 Potser és necessari adoptar la forma de gat per pujar aquesta antiga construcció de pedra.
Sant Joan 80 Haurem de tenir bona vista per distingir l’ermita enlairada a 1025m. Podem arribar des de Collbató o des del Monestir de Montserrat seguint diferents senders senyalitzats.
Vieira Barraca d’en Varela 50 Els peregrins arriben a Santiago de Compostela tot seguint aquestes senyals que també podrem trobar pel terra dels carrers del nucli antic de Collbató.
Saltadors d’en Rogent 100 Construcció de pedra seca amb unes escales simètriques amb una barraca i pou al seu interior.
Coves de Salnitre 50 Les coves de Salnitre ens permetran gaudir d’un recorregut d’uns 500 metres, seguint conductes decorats amb estalactites, estalagmites i columnes, fruit de l’acció de l’aigua sobre la roca conglomeràtica de montserrat al llarg de milers d’anys.
Empremtes de senglars 50 Els banys de fang són un hàbit en la vida dels senglars que busquen regular la seva temperatura corporal, protegir-se de les infeccions i inclòs despendre un olor especial en l’època de zel.

Pou d’aigua

20 Antigament els pous eren els llocs on s’excavava el subsòl per tal de trobar aigua.

MÉS INFORMACIÓ

Ruta de l'aigua i la pedra a Collbató amb nens

Collbató - Baix Llobregat

http://www.collbato.cat/ turisme?#

Més informació

Escrito por: Claudia

Periodista especialista en oci infantil i familiar amb més de 30 anys d'experiència en mitjans.